2020. nov 22.

Lamp diy, avagy hogyan készítsünk saját asztali lámpát

írta: CrazyDiyArt
Lamp diy, avagy hogyan készítsünk saját asztali lámpát

Kisvárosi srácként mindig is közel állt hozzám a barkácsolás, hogy valami újat alkossak, létrehozzak. Ezért is hoztam létre ezt a blogot, hogy a velem hasonló cipőben járó emberek, akik szeretnek barkácsolni, alkotni, kreatívkodni ötleteket merítsenek s kellemes időtöltésként valami szépet alkossanak. Ez a hobbi teljesen kikapcsol, ilyenkor csak én vagyok és a megmunkálandó anyag. Ilyenkor teljesen megfeledkezek a hétköznapi problémákról.

img_20201122_094120.jpg

 

A mai cikkben egy egyszerű asztali lámpa elkészítését fogom bemutatni. Itt le is szögezném, hogy ez a lámpa csak hobbi célból készült, nincs semmilyen professzionális szerszámgépem, így az egyszerű megoldásokra tudtam hagyatkozni. A lámpához szükséges anyagokat az Obiból szereztem be, de bármilyen barkácsboltban fellelhetőek ezek az anyagok. 

Felhasznált anyagok:

  • 20x80x1,8 cm-es fenyőlap 
  • 2 db 1m-es M4-es menetes szár
  • 4db 1m-es 1x1 cm-es fenyő léc
  • faragasztó
  • E27-es égő foglalat
  • 2m-es kábel kapcsolóval

Egy lámpára egységesítve körülbelül 3 ezer forintból elkészíthető.

img_20201119_092739.jpg

Ha ezeket beszereztük akkor kezdődhet is a munka. Megjegyezném, hogy a fotón látható E14-es égő foglalat helyet egy nagyobb, E27-es foglalatot használtam fel. A lámpa talpát 13x13 cm-re terveztem, de ez persze lehet tetszőleges. Első lépésként feljelöltem a 20x80x1,8 cm-es fenyőlapra a 13x13 cm-t, majd dekopírfűrésszel kivágtam. A 1x1 cm-es lécekre feljelöltem a 13 cm-t majd gérvágó ládában fűrésszel feldaraboltam. Miután ez megvan , mehet a 45 fokos szögbe vágás. Ezt is könnyen kivitelezhetjük gérvágó láda segítségével, persze ha van gérvágó fűrészünk akkor a vágások pontosabbak lesznek. 

 img_20201121_135354.jpg

img_20201121_135445.jpg

img_20201121_135623.jpg

A levágott darabokat célszerű 120-as szemcsefinomságú csiszolópapírral megcsiszolni, így a darabokon lévő fa szálakat, ami a vágás következtében keletkezett könnyen eltüntethetjük. Ha ezzel végeztünk ragasszuk össze a 45 fokba vágott darabokat faragasztóval. A teljes száradási idő 12-24 óra. Megesik, hogy az illesztések nem lesznek tökéletesen pontosak, de ez könnyen orvosolható csiszolópapír segítségével.

img_20201119_193639.jpg

img_20201119_193706.jpg

Csiszolás közben akár egy pofa sör mellett elmerenghetünk az élet nagy dolgain is :)

img_20201119_202155.jpg

Ha ezekkel kész vagyunk mérjük fel a 13 centiméter felét az összeragasztott darabokra és fúrjuk ki, majd a talpon is végezzük el ezt a műveletet.

img_20201120_100217.jpg

Ezután helyezzük bele a levágott menetes szárakat valamint rögzítsük a talphoz az égő foglalatot.

img_20201119_151733.jpg

A átfúrt munkadarabokat próbáljuk rá a kifúrt talpba helyezett menetes szárakra. Én M4-es menetes szárat használtam és itt felhívnám a figyelmet arra, hogy célszerű nagyobb átmérőjű fúrószárral átfúrni, mint M4, ezért újra kellett fúrnom M4,5-es fúrószárral, mivel így könnyebben rácsúszik a menetes szárra. A darabok között 1,5 centiméter hézagot hagytam, de ez is lehet tetszőleges, nyugodtan használhatunk távtartót a pontosabb méretekhez.

img_20201120_103655.jpg

Miután rápróbáltam az összes darabot szétszedtem és lekentem lazúr festékkel, hogy az apróbb hibákat is megpróbáljam teljesen elfedni. /fotó/

A száradás után kezdhetjük az összeszerelést. A menetes szárat faragasztóval rögzítettem a talpba, majd az égő foglalatot csavaroztam a helyére.Ezután a távtartókat használva visszahelyeztem a lefestett darabokat. Ezeket faragasztóval rögzítettem.

img_20201122_091254.jpg

Innen már nincs más hátra, mint hogy hagyjuk megszáradni a faragasztót, valamint a lámpa legfelső darabját felhelyezzük. A felső darabot nem fúrtam át teljesen, mérőszalag segítségével feljelöltem 1 centit a fúrószárra és így 1 cm-es mélységig fúrtam. Állványos fúróval persze ez is könnyebb. Ezt nem célszerű ragasztóval rögzíteni, mert akkor az égőt nem tudnánk kicserélni :) Persze apró hibák maradtak, de ahogy a cikk elején leszögeztem nem professzionális gépekkel dolgoztam. Íme a kész dizájn lámpa:

 

 

Ha tetszett a cikk köves be facebookon, hogy máskor  se maradj le a következő barkácsötletről.

https://www.facebook.com/Crazy-Diy-Art-105774757463079

 

 

 

Szólj hozzá

szoba lámpa otthon crazy nappali asztali